5 manieren om dankbaar te zijn

Dankbaarheid wordt geassocieerd met een betere geestelijke gezondheid vanwege de neiging om in allerlei situaties het goede te zoeken, ook in tegenspoed, wat onze veerkracht kan versterken. Door het wederkerige karakter van dankbaarheid, voelen we ons verbonden met andere mensen om ons heen. De wetenschap toont aan dat deze sociale steun erg belangrijk is om welzijn te bereiken en te behouden. Dus zowel op individueel als op sociaal niveau kan dankbaarheid ons welzijn verbeteren. Hieronder staan 5 manieren waarop je met dankbaarheid aan de slag kunt gaan.

canva.com
  1. De dankbaarheidsarmband: Als je je hebt voorgenomen om vaker dankbaarheid te voelen, is het belangrijk dat je regelmatig aan je intentie wordt herinnerd. Je kunt dit doen door een armband met grote kralen of een hanger te dragen die je overdag in de weg zit. Elke keer dat je de armband voelt, kun je jezelf eraan herinneren om dankbaar te zijn voor iets op dat moment.
  2. Het dankbaarheidsdagboek: Dit is veruit de bekendste methode. Schrijf elke dag drie tot vijf dingen op waar je die dag dankbaar voor was, zelfs als je dag niet zo goed verliep. Schrijf niet alleen op waar je dankbaar voor bent, maar ook waarom je er dankbaar voor bent. Je kunt dit op elk moment van de dag doen, ‘s ochtends of’ s avonds. Kies voor het tijdstip dat het beste bij jouw dagritme past.
  3. De dankbrief: Zijn er mensen in je leven die belangrijk waren of zijn in wat je in het leven hebt bereikt? Wacht niet tot hun begrafenis om ze te bedanken maar doe het hier en nu! Schrijf deze personen een brief en laat hen weten dat je dankbaar bent voor wat ze voor jou hebben betekend. Nog beter, lees de brief hardop voor aan deze personen. Dit garandeert een enorme boost in geluk.
  4. De dankmuur: Dit is een activiteit voor families, vrienden of teams. Neem een aangewezen stuk muur in je huis, de sportschool of op kantoor en stel post-it notes en pennen ter beschikking. Laat iedereen hun dankbaarheid opschrijven, hang de briefjes op de muur en laat ze daar hangen. Iedereen mag notities blijven toevoegen en op deze manier de muur van dankbaarheid laten groeien.
  5. Niet ‘sorry’ maar ‘bedankt’: We hebben de neiging om heel vaak ‘sorry’ te zeggen, maar denk er eens over na; sorry gaat volledig over jezelf en wat je verkeerd hebt gedaan. We zeggen bijvoorbeeld ‘sorry dat ik te laat ben’ als we niet op het afgesproken tijdstip aankomen. Probeer in plaats daarvan “bedankt voor het wachten” te zeggen en laat het op deze manier over de andere persoon gaan. Hierdoor verandert de sfeer onmiddellijk vanwege de positieve waardering van de ander.

Meer weten over dankbaarheid en hoe dat ingepast kan worden in het dagelijkse leven? Ga dan nu naar mijn website en bestel mijn zoek Een zoektocht naar dankbaarheid. Daarin staan wetenswaardigheden over dankbaarheid samen met 13 prachtige verhalen van mensen voor wie dankbaarheid belangrijk is in het leven. Dit alles met een voorwoord van de geluksambassadeur Leo Bormans. Wil je zelf aan de slag met een dankbaarheidsdagboek? Laat je dan inspireren door mijn 21 tips. Schrijf je gratis in via mijn website www.lilianjansbeken.nl.

Met dankbaarheid,

Lilian Jans-Beken